Ecstasies of Influence

From Ecstasies of Influence
Revision as of 08:02, 11 January 2018 by Jessica (talk | contribs)
(diff) ← Older revision | Latest revision (diff) | Newer revision → (diff)
Jump to: navigation, search

Ecstasies of Influence - Project Description

Can we transfer creative strategies from other artistic domains into music creation? Can a sequence of sounds be composed the way a choreographer composes a sequence of movements in space, a poet composes an arrangement of words, a novelist follows characters through a plot? Can music be staged the same way a director stages a play or a visual artist conceives an installation? The "Ecstasies of Influence" (E°I) [1] research-creation project will explore inter-artistic ways of conceiving, creating and composing musical performances and productions, influenced by dialogues with and transfers from other artistic practices. In a three year project, three inter-traditional ensembles in Montréal, Berlin and Pune will engage with artists from other disciplines to understand their creative process, their aesthetic strategies and their material – and try to transfer these insights to musical composition, through a constantly dialogical iterative process of distributed creativity – and create 9-12 new musical scores. Documented by a team of artist-researchers this project could offer deep insights into where art forms are different - and where they speak to us in a similar way.

Extases d'Influence - Description de Projet

Peut-on transférer des stratégies créatives d'autres domaines artistiques vers la création musicale? Peut-on composer une séquence de sons de la même manière par laquelle un chorégraphe compose une séquence de mouvements dans l'espace, un poète compose un arrangement de mots, un romancier suit ses personnages à travers un récit? La musique, peut-elle, être mise-en-scène comme un metter-en-scène met en scène une pièce de théâtre, ou comme un artiste visuel conçoit une installation? Le projet de recherche-création "Extases d'Influence" (E°I) étudiera les stratégies inter-artistiques de concevoir, de créer et de composer des spectacles et des productions musicales, influencées par des dialogues avec et transferts d'autres pratiques artistiques. Dans un projet de trois ans, trois ensembles inter-traditionnels à Montréal, Berlin et Pune collaberont avec des artistes d'autres disciplines pour comprendre leur processus de création, leurs stratégies esthétiques et leur matériau - et ils vont essayer de transférer ces connaissances à la composition musicale, à travers une processus de créativité distribuée itératif et dialogique, pour enfin créer 9-12 nouvelles partitions musicales. Documenté par une équipe d'artistes-chercheurs, ce projet pourrait offrir une connaissance approfondie et précieuse sur la difference des formes d'art - et à quel point ils nous parlent dans une langue similaire.

  1. This title is lifted from the eponymous essay on the creative power of plagiarism by Jonathan Lethem (Lethem 2011)