Adam Basanta: “a glass is not a glass” @ Harvard University
Dec. 10, 20h @ Harvard University, John Knowles Paine Concert Hall
On December 10, Adam Basanta’s electroacoustic composition “a glass is not a glass” will be played at the Harvard University Music Department as part of the Hydra concert. The concert is curated by Hans Tutschku.
http://www.music.fas.harvard.edu/calendar.html
Adam Basanta: “synchronicity ain’t no thing” @ De Montfort University
Dec. 10, 19h @ De Montfort University, Leicester, UK
On December 10, Adam Basanta’s “synchronicity ain’t no thing”, an electroacoustic miniature commissioned by Marij Van Gorkom using clarinet sounds as the sole sound source, will be presented at De Montfort University.
STEER @ Hexagram Black Box Studio
November 22, 12:15h @ Hexagram Black Box Studio, Concordia University
On November 22, William Yong and Zata Omm present the full-length version of STEER as part of the CINARS Biennale. The project was conceived by William Yong, Jerôme Delapierre, and matralab research associate Navid Navab.
STEER exposes imaginary inner worlds through a fusion of biology and technology. The interplay of sound, visuals and light drives movement, interacting with and responding to sensors. The performance establishes a bridge to a dreamlike state and manifests the hidden world of thought into reality.
The initial stages of exploration for STEER took place at a matralab residency.
http://www.cinars.org/fr/biennale-2014/programmation/details/341.html
Adam Basanta: “synchronicity ain’t no thing” Premiere @ SARC (Belfast)
Nov. 27, 13h @ Sonic Arts Research Centre, Belfast, United Kingdom
On November 27, Adam Basanta’s “synchronicity ain’t no thing”, an electroacoustic miniature commissioned by Marij Van Gorkom using clarinet sounds as the sole sound source, will be premiered at the Sonic Arts Research Centre.
For more information, see http://on.fb.me/1xSlxw4.
Compagnia Finzi Pasca Presents “Bianco su Bianco” @ Place des Arts
Nov. 26, 12:15 @ 5e salle, Place des Arts
On November 26, the Switzerland-based performance company Compagnia Finzi Pasca is presenting the first English version of their latest show “Bianco su Bianco.” The show will be presented in French at Places des Arts from November 19 to 29.
For ticket information, see http://placedesarts.com/shows/event.en.html?event.id=15033.
Devora Neumark: “Faire bon ménage” Performance @ France Terre d’asile (Amiens)
Nov. 18, 15h @ Devant les locaux de France Terre d’asile, 51 mail Albert 1er, Amiens
On Wednesday, November 18, Devora Neuwork will present the live public art performance “Faire bon ménage” outside of the France Terre d’asile building. For the full description of the performance, see below.
Faire bon ménage
Je garde certaines réserves quant à la théorie de la hiérarchie des besoins formulée par Abraham Maslow dans les années 1940. Elle stipule que les besoins fondamentaux (les besoins physiologiques, de sécurité, d’amour et d’appartenance) doivent être satisfaits afin que l’individu puisse combler (ou envisager de combler) ses besoins d’ordre supérieur (les besoins d’estime et d’accomplissement de soi). Pourquoi la pyramide de Maslow n’intègre-t-elle pas la dimension esthétique de l’environnement qui nous entoure ?
Au cours d’une phase plus récente de ma recherche-création, j’ai constaté que l’attention portée à la culture matérielle, ainsi qu’à l’embellissement du chez-soi et de ses environs, est étroitement liée à la quête de sens déclenchée par un épisode de déplacement. J’irais même jusqu’à dire qu’en ignorant la dimension esthétique d’une situation de déplacement, les traumatismes associés à la perte du chez-soi sont plus susceptibles de persister et ainsi, de nuire à l’intégration dans un nouvel environnement de vie.
En mettant l’accent sur l’embellissement du domicile, Faire bon ménage se veut un geste d’accueil à l’égard des immigrants mineurs et sans-papiers qui trouvent refuge à la maison de l’Association France Terre d’Asile, à Amiens. À une époque où la mobilité mondiale est en croissance, cette performance propose un regard critique sur le rôle que peut jouer la pratique artistique dans la mobilisation du public face aux problématiques liées à l’émigration.
Devora Neumark: “Déplacements contraints” Talk @ Logis du Roy (Amiens)
Nov. 18, 10 h @ salle du Sagittaire, Logis du Roy, Université de Picardie Jules Verne, Amiens, France
On November 18, Devora Neumark will speak on “Déplacements contraints: Réflexions sur les microenvironnements et la réactivité spatiale” as part of the three-day colloquia “La part artistique de l’habiter: perspectives contemporaines” put on by the Université de Picardie Jules Verne.
For the complete program, see http://media.wix.com/ugd/bc1ab6_3386b1c6ca404d9f9a53eca3ea97db7e.pdf.
Marie-Hélène Breault: ECM+ Génération2014 @ Conservatoire de Montréal
Nov. 13, 19:30h @ Salle de concert du Conservatoire, 4750 rue Henri-Julien
On November 13, Marie-Hélène Breault will be performing as part of the Ensemble contemporain de Montréal+ Génération2014 at the Conservatoire de Montréal. Génération2014’s cross-Canada tour will continue until November 20 with additional concerts in Québec, Ontario, and Nova Scotia.
For more information, see https://www.facebook.com/events/588287844616131/.
Niko Solorio Directs “Love At First Sight” Video
Niko Solorio, an MFA candidate at matralab, recently directed a music video for Los Angeles-based band Spain. The “Love At First Sight” video premiered on October 29 on the Magnet Magazine’s website. Take a look at the video here.
Jane Tingley & Michał Seta Present “Re-Collect” @ ISEA (Dubai)
Oct. 30 – Nov. 4 @ Cuadro Gallery, Dubai
Longtime matralab affiliates Jane Tingley and Michał Seta are presenting “Re-Collect” as part of this year’s International Symposium on Electronic Arts in Dubai. On Sunday, November 2 at 2pm, Jane and Michał will be discussing their work alongside of other artists exhibiting at Cuadro Gallery.
“Re-Collect” can be seen at Cuadro Gallery until Tuesday, November 4, 2014.
http://www.isea2014.org/en/index.aspx